نشست نقد و بررسي نمايش حياط خلوت برگزار شد

                  

غفوريان/ نشست نقد و بررسي نمايش حياط خلوت به نويسندگي علي حاتمي نژاد و حامد امان پور و کارگرداني رضاحسيني پنجشنبه شب در آمفي تئاتر امام رضا(ع) برگزار شد.به گزارش خراسان، در اين نشست که در دوازدهمين و آخرين شب اجرا برگزار شد، جواد اشکذري و رئوف دشتي از فعالان تئاتر به عنوان مجري کارشناس و منتقد حضور داشتند و نمايش حياط خلوت را نقد و بررسي کردند.«حياط خلوت» به خانواده اي اشاره دارد که در پي ۵ سال زنداني بودن پدر به فروپاشي رسيده و امنيت اقتصادي، اجتماعي و رواني اش را از دست داده است.الهه پژوهي، ستايش رجايي، ندا کوهي و شادي صادقيان بازيگران اين نمايش و مهدي حسني و رضا حسن زاده هم موسيقي و دکور را ساخته بودند.اين نشست که استقبال خوبي از آن شد نکته اي قابل تأمل نيز به همراه داشت و آن نحوه رفتار برخي بود که ناخوشايند به نظر مي آمد؛ اين که براي اثبات نظرمان خواندن چند کتاب و يا مدرک تحصيلي مان را به رخ ديگران بکشيم شايد مناسب شأن يک هنرمند نباشد که البته «کمال علوي» رئيس انجمن هنرهاي نمايشي چه خوب در اين جلسه از اين بابت گلايه کرد.

تقدير از نمايشنامه‌نويس مشهدي در اولین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «روزنه آبی»

 

مراسم اختتامیه اولین مسابقه نمایشنامه نویسی روزنه آبی ، ویژه بزرگداشت زنده یاد اکبر رادی ، ساعت ۵ عصر امروز(سه شنبه) ۲۳ اسفند در سالن وآرش مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار و برندگان آن معرفی شدند.

برگزیدگان

وحید دریشی با نمایشنامه ” گزارش یک مرگ گم ” از رشت لوح تقدیر، تندیس جشنواره به همراه ۲۰میلیون ریال جایزه نقدی

آرش آزادی با نمایشنامه ” کاج‌ها منتظر می‌مانند ” از کرمانشاه -  لوح تقدیر، تندیس جشنواره به همراه ۲۰میلیون ریال جایزه نقدی

میلاد حسینی با نمایشنامه ” آوای هزار زخم ” از تهران -  لوح تقدیر، تندیس جشنواره به همراه ۲۰میلیون ریال جایزه نقدی

فاطمه عالم فلکی با نمایشنامه هفت حصار از تهران -  لوح تقدیر، تندیس جشنواره به همراه ۲۰میلیون ریال جایزه نقدی

تقدیر شدگان

 

علی حاتمی‌نژاد با نمایشنامه ” تب سرد روی پیشانی داغ ” از مشهد - لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی.

علیرضا اسماعیل پور با نمایشنامه ” کابوس ” از تهران لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی

عبدالرحیم ناظریان با نمایشنامه ” سنگفرش ” از مازندران - لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی

اصغر گروسی با نمایشنامه ” آخرین گلایه‌های یک مرده محکوم به سکوت ” از البرز - لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی

سیامک افسایی با نمایشنامه ” باد،زنگها را کجا آویزان کنم ” از تبریز - لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی

علی میرزاعمادی با نمایشنامه ” هفت سین سال شصت و سه ” از تهران - لوح تقدیر و هشت میلیون ریال جایزه نقدی


مراسم پاياني پنجمين جشنواره تئاتر دانشجويي

دانشگاه آزاد اسلامي منطقه نه به روايت تصوير


----------------------------------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------


نویسنده تئاتر اهل مشهد، مقاله‌نویس برتر

جشنواره ملی مطبوعات محلی خلیج فارس شد


"سیدجواد اشکذری"نویسنده تئاتر مشهد، مقاله‌نویس برتر جشنواره ملی مطبوعات محلی خلیج فارس شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، "سیدجواد اشکذری" با نگارش مقاله‌ای با عنوان "در مسير فراموشي" از روزنامه شهرآراي مشهد  توانست جایزه اول بخش مقاله را از این جشنواره کشور در بندرعباس کسب کند.
مقاله او در دو بخش، نگاهی به تعزیه در مشهد و خراسان از آنچه بوده تا آنچه هست دارد. در بخش اول به عنوان "آنچه بوده‌ایم" به تاریخچه شکل‌گیری و نحوه اجراهای این هنر آئینی پرداخته و در بخش دوم به عنوان "آنچه هست" وضعیت امروز تعزیه را مورد بررسی قرار داده و انتقاد خود را از انقراض نسل تعزیه خوانان خراسانی اعلام کرده است.
جواد اشکذری در سال 90 ابتدا به عنوان منتقد برتر کشور در جشن اردیبهشت تئاتر ایران انتخاب شد و در مهرماه همین سال، به خاطر نگارش میزگرد آسیب‌شناسی تئاتر امروز تئاتر مشهد در ماهنامه نمایش، عنوان نویسنده برتر در جشن نویسندگان و منتقدان تئاتر کشور را کسب کرد. از او تاکنون کتاب‌هایی با عنوان "شهر بهشت"، "آناناس"، "فواره و عبور"، "بر بسیط بارش مهتاب و "تئاتر+10" منتشر شده است.

البته خبرگزاري فارس و برخي از رسانه هاي ديگر به اين خبر پرداخته‌اند.

با برگزاري مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره تئاتر دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي، منطقه9:


برگزيدگان تئاتر دانشجويي معرفي‌شدند


                                               

پنجمين جشنواره تئاتر دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه9 به ميزباني واحد مشهد ظهر ديروز در مراسمي در مجتمع فرهنگي اين دانشگاه در حالي به كار خود پايان داد كه 12نمايش در مدت 4روز -در دوسالن مجتمع فرهنگي و سالن دانشكده زبان، علوم سياسي و حقوق- از هفدهم تا بيست و يكم اسفندماه به رقابت پرداختند.

دبير جشنواره پشت تريبون رفت و در ابتدا پيام دكتر محمدمهدي مظاهري، معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي را خواند: «نمايش‌هاي كهن ايراني سابقه ديرين دارد و كارهاي نمايشي از تماشا شروع شده و به هنرهاي آيني چون نقالي و تعزيه ادامه يافته و اكنون تئاتر را به عنوان شكل تكامل‌يافته‌تري مي‌بينيم
حجتالاسلام رسولي در بخش دیگري از اين پيام، دارالفنون و تكيه را از نخستين محل‌هاي اجرای نمايش عنوان كرد و گفت: ويژگي برجسته تئاتر دانشجويي، نوآوري و خلاقيت در شكل و محتواست.
او در ادامه مدت شكل‌گيري دبيرخانه جشنواره پنجم را 6ماه بيان كرد و گفت: در اين 5سال گذشته كه جشنواره تئاتر دانشجويي برگزار مي‌شود، فقط يك دوره مشهد ميزبان نبوده است.
در ادامه محمود رضا رحيمي، نماينده هيئت داوران بيانيه داوري جشنواره پنجم را خواند. او با بيان اينكه در آراء اعلامشده توانايي‌هاي هنري مد نظر بوده، گفت: متون نمايشي از اصلي‌ترين دغدغههای نمایشی و بهواقع شروع نمايش است و هيچ‌گاه آموزش، بازآموزي، مطالعه و دانستن مفاهيم پايه و ابتدايي را فراموش نكنيد.
وي دوري جستن از اغراق، پرهیز از افراط و تفريط، مطالعه كتب مختلف، ديدن فيلم و تئاتر و ديدن مردم و زندگي اجتماعي مردم در جهت شناخت، بي‌اعتنا بودن به عناصر مهم تئاتر مانند طراحي نور، تن‌پوش، ديواركوب‌ها و موسيقي را به عنوان چند راه‌كار به گروه‌هاي نمايشي دانشجويي پيشنهاد داد.
رحيمي در پايان بيانيه خود عنوان كرد: ارزش‌هاي انساني و ديني باید با زباني بيان شود كه موجب روي‌گرداندن مردم از نمايش نگردد.
در ادامه هيئت‌داوران متشكل از محمد رحمانيان، مهتاب نصيرپور و محمودرضا رحيمي آراي جشنواره پنجم تئاتر دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي را اعلام كردند.

                                                    

                                                        

اين هيئت در بخش طراحي صحنه رتبه‌هاي اول تا سوم را به ترتيب به فرخنده طالبي براي طراحي نمايش «آسمان روزهاي برفي» از مشهد، احسان روحي براي طراحي نمايش «راه رفتن روي ابرها» از مشهد و امين شده براي طراحي نمايش «شعبده و طلسم» از كاشمر اهدا كرد. 

همچنين در بخش طراحي لباس، بعد از تقدير از مهناز آقايي براي نمايش «موش‌مردگي» از مشهد، جايزه برگزيده اين بخش به محمدحسن سلطاني براي طراحي لباس «جذاميان» از قوچان رسيد.
در بخش موسيقي نيز مرتضي عيدي و علي صفري براي آهنگسازي «تابلوي آخر» از قوچان تقدير شدند و مرتضي بحريني براي موسيقي نمايش «شعبده و طلسم» از كاشمر عنوان برگزيده را از آن خود كرد.
همچنين هيئت‌داوران در بخش بازيگري مرد، بعد از تقدير از اميد سعيدي براي بازي در نمايش «تابلوي آخر» از قوچان، جايزه سوم را به ايمان گلرو براي بازي در نمايش «آن پسر دل دارد» از بيرجند اهدا كرد و جايزه دوم به‌صورت مشترك به سعيد صادقي و جلال كريم‌زاده بازيگران نمايش «راه رفتن روي ابرها» از مشهد رسيد تا علي رضايي براي بازي در نمايش «آسمان روزهاي برفي» از مشهد، رتبه اول اين بخش را از آن خود كند.
در بخش بازيگري زن بعد از تقدير از الهه كاظميان براي بازي در نمايش «موش‌مردگي» از مشهد، جايزه اول و دوم به ترتيب به زهره بهادري براي «راه رفتن روي ابرها» و نوشين نوروززاده براي بازي در نمايش «آسمان روزهاي برفي» از مشهد رسيد. همچنين مهشيد شريفي براي بازي در نمايش «راه رفتن روي ابرها» از مشهد و غزاله جاويداني نداف براي «شعبده و طلسم» از كاشمر به صورت مشترك جايزه سوم اين بخش را از آن خود كردند.
در بخش كارگرداني منصوره داوري‌نژاد براي كارگرداني نمايش «آسمان روزهاي برفي»، احسان روحي براي كارگرداني نمايش «راه رفتن روي ابرها» از مشهد و ايمان رمضاني براي كارگرداني نمايش «آناناس» از قوچان رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.

در حاشيه مراسم دبير اجرايي اين جشنواره گفت: امسال از بين 50متن رسيده از استانهای خراسان شمالي، رضوي و جنوبي به دبيرخانه جشنواره، 40اثر آماده بازبيني شد كه از بين آن‌ها 12نمايش براي حضور در اين جشنواره انتخاب شدند.
علي‌رضا بابارضا افزود: در اين جشنواره به ترتيب نمايش‌هاي «دست‌های من» به کارگردانی جواد بزازان، «جذامیان» به كارگرداني كاظم صفر‌پور، «اگزیستنس» به كارگرداني حامد دائمي، «رقصكاغذپاره‌ها» به كارگرداني ابراهيم عباس‌پور، «تابلوی آخر» به كارگرداني حسين حق‌پرست، «موشمردگی» به کارگردانی محمد خوش‌خلق، «شعبده و طلسم» به كارگرداني نبيا... حسيني، «آناناس» به كارگرداني ايمان رمضاني و «امپرسيون، جیغ بنفش» به كارگرداني مهدي بختور و محمد يحيي‌آبادي، «راه رفتن روی ابرها» به کارگردانی احسان روحی، «آن پسر دل دارد» به كارگرداني حسين سنچولي و «آسمان روزهای برفی» به کارگردانی منصوره داورنژاد روي صحنه رفتند.

در حاشيه:
قبل از مراسم اختتاميه، مديران دانشگاه همراه با هنرمندان بر سر مزار شهداي دانشگاه رفتند و ياد آن‌ها را با تقدیم شاخه‌هاي گل سرخ گرامي‌ داشتند.
سلام خاصه امام رضا(ع) توسط مجري مراسم اختتاميه -سروش طاهري از بازيگر ان تئاتر مشهد- خوانده شد.
در طول روزهاي جشنواره، بولتن روزانه‌اي به نام «اپيزود» در چهار شماره منتشر شد كه به اخبار جشنواره، تصاوير آثار و نقد نمايش‌ها مي‌پرداخت.
در روز سوم جشنواره، نشستي با حضور محمد رحمانيان، مهتاب نصيرپور و محمودرضا رحيمي با شركت‌كنندگان برگزار شد و در روز چهارم آنان با درام‌نويسان درباره نمايشنامه‌نويسي امروز مشهد به گپ و گفت نشستند و در پايان هم نمايشنامه‌اي ازسوي گروه استادان خوانش شد.
رضا احمدي، سروش طاهري، حامد امانپور قرايي و علي‌رضا بابا‌رضا، اعضاي هيئت بازخواني و بازبيني جشنواره بودند.
سيدجواد اشكذري و حامد امانپور قرايي به عنوان منتقد، روزانه به نقد نمايش‌ها مي‌پرداختند.
چند ساعت قبل از مراسم اختتاميه، كانديداهاي كسب جايزه در بخش‌هاي مختلف اعلام شدند كه خنده و گريه را مي‌توانستيم در چشم‌هاي شركت‌كنندگان ببينيم.
در مراسم اختتاميه چند كليپ به نمايش درآمد كه به فعاليت‌هاي دبيرخانه جشنواره و نيز آثاري كه در اين رويداد به نمايش درآمده بود، مي‌پرداخت.
در اين جشنواره، نمايش «هدیه جشن سالگرد» به کارگردانی عادل توکلی و ياسر عودي در بخش جنبي به روي صحنه رفت و به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت.
در اين مراسم سعيد توكلي دو قطعه از نمايش «مسافران»، نوشته محمد رحمانيان را در حضور او اجرا كرد.
رضا احمدي از مسئولان اجرايي برگزاري جشنواره، با بغض، مهاجرت همیشگی محمد رحمانيان و مهتاب نصيرپور از ايران را اعلام كرد تا مخاطبان يك دقيقه ايستاده براي اين دو هنرمند ارزنده كشورمان دست بزنند

اجراي دو نمايش در مشهد

«حیاط خلوت»- در ادامه طرح اجراهای عمومی تئاتر برای مردم با موضوعات ارزشی نمایش «حیاط خلوت» به نويسندگي علی حاتمی نژاد و حامد امان‌پور قرایی و کارگردانی رضا حسینی از تاریخ 14لغایت 19 اسفند ماه در محل سالن نوبنیاد مجتمع امام رضا (ع اجرا می شود.

در اين نمايش الهه پژوهی، ستایش رجایی‌نيا، ندا کوهی و شادی صادقیان بازي مي‌كنند و طراحی صحنه و اجرای موسیقی آن بر عهده  رضا حسن زاده و مهدی حسنی می باشد.

این نمایش فرو پاشی ساختار خانواده ای را نشان می دهد که بر اثر5 سال  زندانی بودن پدر امنیت اقتصادی ،اجتماعی ،روحی و روانی خانواده متزلزل  شده و مشکلات عدیده ای خانواده را گرفتار می کند.

«مرگ فروشنده»- نمایش «مرگ فروشنده»  به نویسندگی آرتور میلر وکارگردانی سید حجت طباطبایی و بازی اساتید تئاتر خراسان  از تاریخ 16 لغایت 24اسفند ماه جاری در محل کارگاه تئاتر شمایل اجرا می شود.

نمایش «مرگ فروشنده» در این نمایش سید رضا کمال علوی ،رضا حسینی، مریم رحمتی، مهدی ضیاءچمنی، بهروز ارمغان، مجتبی کیمیایی، سپیده مرویان، امیر بهادر اورعی، محمد واحدی، محمد داعی، مصطفی محمد زاده  و پرنیان  سادات طباطبایی و ترانه سام نژاد از جمله بازیگران این نمایش می باشند.

جواد شادکام به عنوان طراح لباس، سمیه ارقبایی به عنوان طراحی گریم، مهسا غفوریان به عنوان طراحی پوستر و بروشور، محمود کریمی به عنوان طراحی نور  و امیر اورعی و مهدی پاک طینت به عنوان دستیار کارگردان، جواد سام نژاد به عنوان آهنگساز، حجت طباطبایی و امین فاضلی به عنوان طراح صحنه، سحر جوانشاه و سپیده مرویان به عنوان منشی صحنه و مصطفی محمد زاده به عنوان مدیر صحنه فعاليت مي‌كنند.

 این نمایش توسط کارگاه تئاتر شمایل  تولید گردیده و به‌عنوان بخش جنبی نخستین جشنواره فرهنگی هنری راه روشن اجرا می شود.

شایان ذکر است محل فروش بلیط این نمایش کارگاه تئاتر شمایل، فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد انجمن هنرهای نمایشی مشهد و استان واقع در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) می باشد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب تئاتر

به گزارش روابط عمومی کانون هنرمندان خراسان  نمایشگاه تخصصی  کتاب تئاتر در راستای طرح اجراهای عمومی تئاتر برای مردم برگزار خواهد شد.

  این نمایشگاه  شامل 40 عنوان کتاب تخصصی تئاتر  می باشد.

تئاتر کودک و نوجان ،بداهه پردازی در تئاتر ،پرفورمنس ،از جمله محورهای   کتب نمایشگاه می باشد.

لازم به ذکر است فیلم تئاتر نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

نمایشگاه مذکور تا پایان طرح  اجراهای عمومی تئاتر برای مردم با موضوعات ارزشی در محل سالن انتظار تالار نوبنیاد مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

تشکیل کانون تماشاگران تئاترمشهد

کانون تماشاگران تئاتر مشهد تشکیل می شود.

به گزارش روابط عمومی کانون هنرمندان خراسان ، در راستای طرح اجراهای عمومی تئاتر برای مردم با موضوعات ارزشی ، کانون تماشاگران  تئاتر مشهد  تشکیل خواهد شد.

ارتباط مستمر با تماشاچیان ،اطلاع رسانی ،افکار سنجی به منظور شناخت ذائقه مخاطب از جمله اهداف تشکیل  این کانون می باشد.

این کانون از طریق سامانه  پیام کوتاه و ایمیل اخبار و اطلاعات مربوط به تئاتر مشهد را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

عضو شدن در این کانون از طریق ارسال  مشخصات فردی به سامانه پیام کوتاه  ... و یا ارسال ایمیل به  نشانی  اینترنتی  MS-PAAK@YAHOO.COM می باشد .


     برنامه اجراي نمايش هاي پنجمين جشنواره تئاتر دانشجويي

منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي به ميزباني واحد مشهد

تاريخ

آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي

ساعت 10

آمفي تئاتر دانشكده حقوق

ساعت 12

آمفي تئاتر دانشكده حقوق

ساعت 16

آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي

ساعت 18

چهارشنبه

17/12/90

---

دست هاي من

ن: رضا شيرمرز

ك: جواد بزازان

مشهد

جذاميان

ن: امير رستگار

ك: كاظم صفرپور

قوچان

اگزيستنس

ن: پيام لاريان

ك: حامد دائمي

قوچان

پنج شنبه

18/12/90

رقص كاغذ پاره ها

ن: محمد يعقوبي

ك: ابراهيم عباسپور

شيروان

---

تابلوي آخر

ن: مهدي پور رضاييان

ك: حسين حق پرست

قوچان

موش مرده گي

ن و ك: محمد خوش خلق

مشهد

جمعه

19/12/90

شعبده و طلسم

ن: چيستا يثربي

ك: نبي ا... حسيني

كاشمر

---

آناناس

ن: جواد اشكذري

ك: ايمان رمضاني

قوچان

امپرسيون، جيغ بنفش

ن: پيام لاريان

ك: مهدي بختور / محمد يحيي آبادي

شيروان

شنبه

20/12/90

 راه رفتن بر روي ابرها

ن و ك: احسان روحي

         مشهد

---

آن پسر دل دارد

ن: محمد علي اصغري

ك: حسين سنچولي

بيرجند

آسمان روزهاي برفي

ن: محمد چرمشير

ك: منصوره داوري نژاد

مشهد

يك شنبه

21/12/90

اخــــتتامـــيه -  مجــــتمع فرهنـــگي -  ساعـت 10


تصويري از نمايش «آدمكش» در جشنواره سي‌ام تئاتر فجر

با بازي سروش طاهري، هنرمند مشهدي

http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/adamkoshb1_keywords.jpg

«راز یک شب بارانی» در مشهد

نمایش «راز یک شب بارانی» به نویسندگی علی آزاد‌نیا و کارگردانی اصغر لشگری از هفتم تا دوازدهم اسفندماه (ساعت 18) در محل سالن نوبنیاد مجتمع امام رضا (ع ) به روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش  خسرو نايبی‌فر، تکتم اخجوانی، شیما علیمرادی، اصغر لشگری به ایفای نقش می‌پردازند و مهدی حسنی و جواد قلی‌زاده به عنوان موسیقی، مهدیه رضا قلی زاده به عنوان منشی صحنه، محبوبه همتی وهانیه جوانمرد به عنوان طراح و اجراكننده گریم  و علی آزاد‌نیا و رهام نايبی‌فر به عنوان طراح و  اجرا كننده‌هاي دکور در اين نمايش فعاليت مي‌كنند.

 لازم به ذکر است نمایش مذکور در  نخستین جشنواره فرهنگی هنری راه روشن نیز اجرا شده است.

تصاويري از نمايش «خون رقصه» اثر رضا صابري

در جشنواره سي‌ام تئاتر فجر


http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/khoonraghseb5_keywords.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/khoonraghseb1_keywords.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/khoonraghseb2_keywords.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/khoonraghseb3_keywords.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://fadjrtheaterfestival.com/static/upload/pics/khoonraghseb4_keywords.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


         

اجراي نمايش «سفر شگفت انگيز رعنا» در مشهد

نمايش «سفر شگفت انگيز رعنا» به كارگردانی حسین چراغی از 23 بهمن در مجتمع فرهنگي هنري امام خميني (ره) به روي صحنه رفته است و تا 7 اسفندماه هم ادامه خواهد داشت.

این نمایش با موضوع رضوی و زیارت امام رضا(ع) ویژه گروه سنی ب و ج (پیش دبستانی و ابتدایی) بصورت رایگان اجرا می‌شود.

كارگردان نمايش «سفر شگفت انگيز رعنا» در خصوص نحوه استقبال مردم از نمايش‌هاي ديني مذهبي خاطرنشان كرد: هر وقت اسم كار مذهبي مي‌آيد مردم احساس مي‌كنند با فرم، زبان ، ساختار و مولفه‌هاي خاص و غم‌انگيز و حزن‌آلود مواجه هستند و در حقيقت اينگونه نمايش‌ها نيز در لايه هاي سطحي باقي مي‌ماند و هيچ‌گاه به عمق و لايه‌هاي زيرين پرداخته نمي‌شود.

كارگردان نمايش «سفر شگفت انگيز رعنا» در ادامه اضافه كرد: امسال بيائيم مخاطبان را با نمايش آشتي دهيم و با رنگ‌هاي شاد و گوناگون، فرم‌هاي زيبا و منحصر به فرد و ساختار مناسب نمايش‌ها را عرضه كنيم و در اين صورت مي‌توانيم پيام خود را به مناسب‌ترين شكل ارائه دهيم و دچار تكرار نيز نشويم.

اين كارگردان نمايش تصريح كرد: هيچ مخاطبي از شعار و نصيحت مستقيم لذت نمي برد و معتقد هستم در كارهاي نمايشي كودك مي بايد از شيوه هاي غير مستقيم و با استفاده از فرم‌هاي جذاب منظور مورد نظر را به مخاطب انتقال داد.

تعريف بازيگري از زبان «رضا كيانيان»؛ 

 هر كس آگاهانه بازي كند، بازيگر است 


«رضا كيانيان»، بازيگر نام آشناي سينما، تئاتر و تلويزيون که در نشست «بررسي و تحليل تخصصي بازيگري» در آمفي تئاتر دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، حضور داشت، با بيان اينکه بازيگري نمايش است و نمايش يك امر كاملا ارادي است و چيزي به نام بازي غيرارادي نداريم، اظهار داشت: كساني‌كه آگاهانه در برابر دوربين‌ قرار مي‌گيرند و نقش بازي مي‌كنند بازيگر هستند و هر چند كه در حد و اندازه‌ها و تكنيك‌هاي بازيگري كاملا با يكديگر تفاوت‌هاي غيرقابل اغماضي داشته باشند.

وي با اشاره به تفاوت‌هاي دوره حاضر با دوران قبل ابراز داشت: امروز با وجود قابليت‌هاي پيشرفته جستجو در اينترنت قابليت آموختن نيز بالا است و اين بسيار متفاوت از دوران قبل است كه ما بايد منتظر كساني مي‌شديم كه مثلا به فرانسه مي‌رفتند و در آنجا تئاتري مي‌ديدند و براي ما تعريف مي‌كردند.

كيانيان تصريح كرد: حدود 80 سال است كه دوران سبك به پايان رسيده است و اين عادت قرن نوزدهمي كه هر كسي زير پرچمي قرار بگيرد منقرض شده است، ‌زيرا امروز ديگر سبكي و پرچمي وجود ندارد و هر كسي متناسب با فرديت خود كاري را انجام مي‌دهد و منتقدان نوع كار و سبك كار را مشخص مي‌كنند.

اين بازيگر سينما و تئاتر افزود: اگر بخواهيم معني بازيگري را دريابيم بايد به تفاوت علم وهنر بپردازيم. در علم هر چه كه بخواهيم پيش برويم بايستي گذشته را نقض كنيم تا بتوانيم به چيزهاي جديد دست پيدا كنيم ليكن در هنر دقيقا بر عكس اين مطلب صادق است به اين معني كه در هنر هر چه به اسطوره‌ها يعني سرچشمه هنر نزديك‌تر باشيم هنر با ريشه‌تر و اصيل‌تر خواهد بود يعني چشم هنر به ذات بشر است و چشم علم به آينده.

اين هنرمند در ادامه اظهار داشت: بعضي اين دو را با يكديگر اشتباه مي‌گيرند و اعتقاد دارند كه در كنار يك اختراع جديد بايستي يك هنر جديد هم به وجود بيايد ليكن هنر در ذات بشر است و حتي هنر مدرن سينما در واقع همان هنر ذاتي نمايشي است كه در ذات بشر وجود دارد.

كيانيان در بخش بعدي سخنانش در مورد بازيگري گفت: من چند سال پيش در پشت جلد كتابم نوشتم بازيگري زندگي نيست، نمايش است و نكته اين جمله اين است كه هر كس در هر شرايطي كه دارد به صورت خودآگاه نمايش مي‌دهد بازيگر است و كسي كه بهترين نقش را هم بازي مي‌كند به همين صورت.

وي افزود: كسي كه بهترين نقش را بازي مي كند ليكن مي‌گويد كه در نقش حل شدم و نفهميدم چه كردم بازيگر نيست.

اين بازيگر سينما خاطرنشان كرد: تمام بازيگران نقش بازي مي‌كنند و تمام آنها به صورت ارادي اين كار را انجام مي‌دهند ليكن برخي اين ويژگي‌ها را به صورت غريزي انجام مي‌دهند و برخي به صورت تكنيكي.

وي تصريح كرد: وقتي چنين تحليلي را قبول داريم و به آن معتقديم به اين نتيجه مي‌رسيم كه هم "مارلون براندو" بازيگر است و هم بازيگران فيلم‌هاي كيارستمي كه به آنها نابازيگر مي‌گويند زيرا هر دو به صورت ارادي مشغول بازي كردن فيلم هستند درست مثل نقاشي يك كودك در كنار نقاشي‌هاي ميكل آنژ كه هر دو نقاش هستند ليكن مسلما سبك و حد و اندازه‌هاي دو نقاشي قابل مقايسه نيستند حال اگر نقاشي يك كودك شاهكار هم باشد ارزش اثر ميكل آنژ را ندارد چرا كه خود او هم نمي‌داند چه كرده است كه قابل تحسين است؟

كيانيان تصريح كرد: به همين دليل است كه خود كيارستمي به ما مي‌گويد بازيگر و به آنها مي‌گويد نابازيگر چرا كه شغل آنها بازيگري نيست ليكن از اين حيث كه بازي مي‌كنند بازيگراني هستند در سطح خودشان.