يك جوابيه ديگر در راستاي نقد نمايش «انگشت به دهان»

 

نوشته‌اي ديگر از سهند خيرآبادي

در جواب جناب محمد طوسي 

ادامه نوشته

جوابيه‌اي به نقد سهند خيرآبادي



در جواب مطلب

«سرطانِ کلام، دردی جدید است که درمانی ندارد، جز خفه­‌گی»

 نوشته سهند خير آبادي

ادامه نوشته

در سوگ استاده 6



کسی که رفت، بر کُرنشِ زمین اعتقاد داشت

درّه­‌ی تئاتر برای لحظه‌­ای صدای سوتی که هر از گاهی بر درِ گوشِ هر کدام از ما جداگانه، صدایی کرده است، صدای سوت کشید. تمامِ درّه خبردار ایستادند.

 


ادامه نوشته

گزارش تصويري از نمايش «كدو قلقله زن»



 

«كدو قلقله زن» به روايت تصوير

http://s1.picofile.com/file/7441941933/IMG_4738_copy.jpg


ادامه نوشته

گفتگو با سعيد صادقي- بازيگر تئاتر مشهد



گپ و گفتي با سعيد صادقي، بازيگر جوان تئاتر مشهد:

تئاتر ما با معيارهاي جهاني و كشوري هنوز فاصله دارد

ادامه نوشته

نقد و بررسي نمايش «اتلو به روايت بخشي»



فردا؛ «اتلو به روايت بخشي» در بوته نقد و بررسي

http://photo.shahrara.com/up/gallery/c05b93e5c88949.jpg

اجراي هنرمندان و نشست نقد و برسي نمايش «اتلو به روايت بخشي» به نويسندگي و كارگرداني فرشيد تمري توسط منتقدان كانون منتقدان انجمن هنرهاي نمايشي مشهد برگزار مي‌شود.

اجراي نمايش ساعت 8:30 و نشست و نقد بررسي حدود ساعت 10 ، فردا روز 29 تيرماه سال جاري در تالار نوبنياد مجتمع فرهنگي هنري امام رضا (ع) انجام خواهد شد.

در سوگ استاد 5



اما، آرزوی «گالیله» با او نرفت

درگذشت استاد «حمید سمندریان»، پدرِ تئاتر ایران، بر تمامی اهالی تئاتر تسلیت باد. فردی که جهان تئاتر، تئاتر این مرز و بوم را با نام او و استاد بهرام بیضایی می­‌شناخت.

حمید سمندریان، که از بزرگانِ تئاتر، نه در ایران، که در آسیا بود و شاگردی ادوارد مارکس در آلمان را در کارنامه­‌ی آموزشی خود می­‌دید، تنها چهار بار توانست در سی سال اخیر، صحنه­‌ی تئاتر را با کارگردانی­‌های وزینِ خود، لمس کند. ازدواج آقای‌        می­سی­‌سی­پی، دایره­­‌ی گچی قفقازی، بازی­ استریندبرگ و ملاقات بانوی سالخورده، چهار اثری بود که ایشان توانستند بر روی صحنه برند و این در حالی است که استاد، همیشه، آرزوی بردن گالیله بر صحنه را در دل نگه داشتند، آنقدر که، دیر شد. کاری که ما نسل حاضر باید انجام دهیم.

بدون شک، ایشان، افتخار این مرز و بوم هستند و خواهند بود.

می­‌دانیم و مطمئن خواهیم بود، که نامِ استاد حمید سمندریان، همیشه بر سرِ زبان‌هایمان است و خواهد بود و راه این بزرگ­مردِ عرصه­ هنر، بزرگ­راه‌ی برای ادامه­‌ی ما، صحنه دوستان.

 

از طرف گروه نمایشی «لال»


اجراي يك نمايش در اشراق


من گل جمال‌زاده رنجم در اشراق


نمايش «من گل جمال‌زاده رنجم»  به نويسندگي و كارگرداني اسماعيل بايگي  و كاري از گروه تئاتر سالار كه از مدتي پيش در تماشاخانه اشراق حوزه هنري -ميدان تقي‌آباد- آغاز شده تا آخر تيرماه ادامه خواهد يافت.

نمايش «انگشت به دهان» به روايت تصوير



نمايش «انگشت به دهان» به روايت تصوير

dsc_0236.jpg

ادامه نوشته

اولین جشنواره نمایش‌های کوتاه زائر


برگزاري اولین جشنواره نمایش‌های کوتاه زائر

اولین جشنواره نمایش کوتاه زائر به مناسبت میلاد باسعادت عالم آل محمد (ص) حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و همزمان با دهه کرامت از برنامه‌های دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)  برگزار می‌شود.

اولین جشنواره نمایش کوتاه زائر در موضوعات شناخت اندیشه و زندگانی امام و مضامین عالی فرهنگ زیارت آستان مقدس امام رضا (ع)، تأثیر اندیشه امام رضا (ع) و آثار امام رضا(ع) در زندگی فردی و اجتماعی زائر، شناساندن کرامت و تاثیرات رفتاری امام رضا(ع) در زندگی زائر، تأثیر زیارت امام رضا (ع) در ارتقاء معرفت دینی زائر، نقش و جایگاه زیارت امام رضا(ع) در فرهنگ ایرانی اسلامی، ارتباط زیارت و الگو پذیری زائر از شخصیت امام رضا (ع) در بخش صحنه‌ای برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند تا 20 مرداد ماه آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.                                           

این جشنواره همزمان با دهه کرامت توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان برگزار می‌شود.

در سوگ استاد 4

 

من به تو نمره 20 مي‌دهم


خاطره‌اي از كيوان صباغ از استادش،حميد سمندريان

ادامه نوشته

اجراي نمايش «كدو قلقله‌زن» در كارگاه تئاتر شمايل



«كدو قلقله زن» بر روي صحنه شمايل

نمايش كودك «كدو قلقله زن» به نويسندگي و كارگرداني مجتبي كيميايي و كاري از گروه تئاتر شمايل از 20 تا 30 تيرماه سال جاري ساعت 19-  در كارگاه نمايش شمايل بين سناباد 45-47- به روي صحنه مي‌رود.

«كدو قلقله زن» داستان پير زني است كه براي ديدن دختر كوچك خود بايد از جنگل بگذرد و در اين راه با مشكلاتي روبرو مي‌شود و با كمك داماد و دخترش راه برگشت را هموار مي‌سازد...

http://up.vatandownload.com/images/ih1ysfiq4vzw7i7alf5.jpg

ادامه نوشته

نقد سهند خيرآبادي به نقد حامد سليمان‌زاده



سرطانِ کلام، دردی جدید است که درمانی ندارد، جز خفه­‌گی

 

نقدی بر نگارش نقد «تئاترِ تجربی قربانی تجربه تئاتر»

 نوشته­­ دوست دوران تحصیل کارشناسی‌ام، حامد سلیمان­‌زاده

 

*سهند خیرآبادی، دانشجوی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر

9p7bp8f7bknlthn5yc9l.jpg

ادامه نوشته

گزارش تصويري از نمايش «شايد همين نزديكي»



گزارش تصويري از نمايش «شايد همين نزديكي»

به كارگرداني عباس مميززاده

http://axgig.com/images/67347082016878815818.jpg

ادامه نوشته

معرفي يك نمايش «اتللو به روایت بخشی»


معرفي يك نمايش؛ اتللو به روایتِ بخشی

سهند خیرآبادی

http://photo.shahrara.com/up/gallery/a9541ea6204ba1.jpg

ادامه نوشته

در سوگ استاد 3


رضا کیانیان در مراسم استاد حمید سمندریان:

گالیله زنده است

سلام می‌کنم به حمید سمندریان که در بین شما سرک می‌کشد، سلام می‌کنم به احمد آقالو، می‌دانیم که دیگر حمید سمندریان تکرار نمی‌شود. این خیلی مهم است که یک آدم را چندین نسل دوست داشته باشند و به او احترام بگذارند، چه راز عجیبی که در وجود او بود، او هیچ وقت نمی‌میرد. سمندریان چیزی از این دنیا نمی‌خواست فقط می‌خواست 5 نمایشنامه را اجرا کند.

سمندریان می‌گفت اگر گالیله را اجرا نکنم دستم از گور بیرون می‌ماند، چرا گالیله را اجرا نکرد. اگر سمندریان گالیله را اجرا می‌کرد گالیله می‌خوابید، اما الان گالیله زنده است. استاد سمندریان دستت را درون گور ببر زیرا گالیله را همه اجرا می‌کنیم.

1 arash khamooshi (2 of 6)-1.jpg

گفتگو با كارگردان تئاتر «نعل كردن خر سركش»


در پي اجرا نشدن تئاتر "نعل کردن خر سرکش" عنوان شد؛

سنگ‌اندازي‌هاي عوامل اجرايي انجمن نمايش دليل انصراف بودhttp://www.iifut.com/gallery/Nal%20Kardan.e%20Khar.e%20Sarkesh1%20%285%29.jpg

ادامه نوشته

در سوگ استاد 2

هنرمدان مشهدي تئاتر كشور از زندياد سمندريان گفتند:

تئاتر ايران با نبودن حميد سمندريان دوباره يتيم شد

هنرمندان مشهدي تئاتر كشور از ديروز خبر درگذشت اسطوره تئاتر ايران را شنيدن به شكل‌هاي مختلف ابراز ناراحتي كردند.

ادامه نوشته

در سوگ استاد 1


هنرمندان مشهدي تئاتر كشور در سوگ استاد

نمي‌دانم چه بگويم. فقط مي‌توانم بگويم تئاتر ايران، پدرش را از دست داد. حمید سمندریان تنها يك هنرمند نامي پايتخت نيست بلكه نام او در عالم تئاتر آسيا مي‌درخشد.

او به گردن تمام هنرمندان نامي شهرستان‌هاي كشور از جمله مشهد  حق دارد. هنرمنداني چون رضا كيانيان، حامد بهداد، احمد‌رضا رحيمي، هدايت هاشمي و...شاگردان او بودند و خود را مديون توجهات علمي او مي‌دانند.  

«مشهد تئاتر» هم این ضایعه بزرگ را به خانواده تئاتر مشهد و كشور تسلیت می گوید.


ادامه نوشته

معرفي نمايش «شايد همين نزديكي»


معرفي يك نمايش؛ شاید همین نزدیکی

امیر عبداللهی

ساعت نزدیک 8 شب است و من نزدیکی‌های مجتمع شهيدهاشمی‌نژاد. انگار خبرهایی است. یک عده جوان با جنب‌وجوش مشغول تدارک کاری هستند. از یکی از آن‌ها پرسیدم این همه تدارک برای چیست؟ بعد فهمیدم تمام این فعالیت‌ها برای اجرای نمایش امشب است. نزدیک شروع نمایش بود و تعداد تقریبا زیادی از مردم منتظر باز‌شدن درها بودند. سرانجام در باز شد و وارد سالن شدیم.

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up7/86054208759301547277.jpg

ادامه نوشته


تئاتر تجربی قربانی تجربه تئاتر


نگاهی اجمالی به نمایش "انگشت به دهان"

  به کارگردانی فرشته قاسم زاده


حامد سلیمان‌زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up7/46635108217641082297.jpg

 

پیش نوشته

اعتراض همواره یکی از ارکان مهم استقلال دستگاه فکری و اندیشگانی می‌باشد که تقویت آن در جهان‌بینی هنرمند از ملزومـــات مسیر او به حساب می‌آید. بیان اعتراض به شکل اصولی و بر پایه نظریات محوری و جهان شمول با رعایت قواعد دیالکتیـکی نیز در مرحله بعدی از عوامل دیگر تاثیرگذاری آن بر ذهن مخاطب است. لذا به عقیده راقم این سطور شاکله عملکرد منتقد به عنـــوانی فردی آگاه بر تمام جوانب و سطوح هنر مورد مطالعه خویش، بر پایه اعتراض به وضع موجود و ایجاد طرحی جهت عملی شدن وضـع موعود بر مبنای پیشنهادات علمی و اجرایی تعریف می‌گردد‌.

ادامه نوشته

رونمایی مجموعه نمايشنامه "پر سیمرغ"

ادامه نوشته

گفتگو با فرشيد تمري، كارگردان تئاتر مشهد


کارگردان تئاتر "اتللو به روايت بخشي" :

تئاتر را جدي نمي‌گيرند!

http://photo.shahrara.com/up/gallery/ac91ce47d9cde5.jpg

ادامه نوشته

معرفي نمايش «انگشت‌به‌دهان»


معرفي يك نمايش: انگشت‌به‌دهان


به زودي نقد اين نمايش به قلم حامد سليمان زاده در «مشهد تئاتر» منتشر خواهد شد.

ادامه نوشته

«اتلو به روايت بخشي» به روايت تصوير

http://photo.shahrara.com/up/gallery/d7b96bf94c8fd6.jpg

ادامه نوشته

برگزاري همایش نمایشنامه‏‌خوانی در مشهد

دبیر دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی:

همایش نمایشنامه‏‌خوانی،20 تیر‏ماه در مشهد

ادامه نوشته

ترجمه «مدرسه همسران»در مشهد

ترجمه «مدرسه همسران»در مشهد

نمايشنامه «مدرسه همسران» از آثار مولير توسط معين محب عليان، مترجم مشهدي ترجمه و تنظيم براي صحنه شد.

اين نمايشنامه داراي5 پرده و 31 صحنه با 9 كاراكتر  مي‌باشد.

گفتگو صميمي با الهه پژوهي- بازيگر تئاتر مشهد

ههيچ هنري برايم تئاتر نمي‌شود!

پاي صحبت‌هاي صميمي الهه پژوهي، بانوي بازيگر و دوبلور

ادامه نوشته

تئاتر "شايد همين نزديكي" به‌روي صحنه رفت

ادامه نوشته

تغيير نام  يك نمايش و لغو شدن موقت اجراهاي آن


اجرای تئاتر "نعل کردن خر سرکش" لغو شد

اجرای تئاتر "نعل کردن خر سرکش" که قرار بود در ادامه طرح اجراهای عمومی "تئاتر برای مردم" امشب در تماشاخانه اشراق به روی صحنه رود، به دلیل انصراف کارگردان از اجرای آن لغو شد.

امیر نجفی کارگردان نمایش "نعل کردن خرسرکش" در گفت‌وگو با ایسنا در اين خصوص گفت: اجرای تئاتر "نعل کردن خر سرکش" که به "بقال بازی به سرپرستی کریم" تغییر نام داده و قرار بود امروز به روي صحنه برود، لغو شد.

کارگردان این اثر فراهم نشدن مجوز تبلیغات و همچنین آماده نبودن سالن هاشمی‌نژاد برای اجرای این نمایش را دليل انصراف از اجرای آن عنوان كرد.

محمد مهدي خاتمي، هنرمند مشهد از مديريت انجمن نمايش كشور استعفا داد


استعفاي هنرمند مشهدي از سمت

مدیرعاملي انجمن هنرهای نمایشی كشور

شوراي حمایت از ۳۵ اثر نمایشی در سال جاری حمايت كرد

ادامه نوشته

اجراي نمايش «نعل كردن خر سركش» به كارگرداني امير نجفي در مشهد

"نعل کردن خر سرکش" از امروز در مشهد

تئاتر " نعل کردن خر سرکش" به نويسندگي و کارگرداني امير نجفي از 18 تا 23 تيـرماه سال جاري –ساعت 20- در تماشاخانه اشراق حوزه هنري خراسان رضوي واقع در ميدان دکتر علي شريعتي(تقي آباد) به روي صحنه مي‌رود.

در اين نمايش كه کاري از گروه دايره به سرپرستي محمود کريمي است، حسن قادري، مجيد حافظ، امير نجفي، جلال کريم‌زاده، کورش خليلي‌پور، امين صبوري و محمدرضالبيب بازي مي‌كنند.

نمايش "نعل كردن خر سركش" برنده جايزه سوم نمايش‌نويسي و نيز کارگرداني توسط امير نجفي، جايزه دوم بازيگري توسط امين صبوري و تقدير شده در بخش بهترين موسيقي توسط سياوش و کيارش ساکت در پانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي مي‌باشد.

شايان ذکر است اين نمايش از 24 تا 29 تيرماه نيز در ساعت 18در مجتمع فرهنگي هنري شهيد هاشمي‌نژاد (واقع در خيابان مفتح، مفتح 18، خيابان وحيد، بين وحيد6 و 8 ) نيز به روي صحنه خواهد رفت.

موفقيت براي نمايش «پدرانه»


موفقيت «پدرانه» در جشنواره بین‌المللی تئاتر انگلستان

نمایش پدرانه

نمایش «پدرانه» نوشته آرش عباسی و به کارگردانی امیر بشیری توانست سه عنوان جایزه در جشنواره بین‌المللی تئاتر انگلستان را به دست آورد.

نمایش پدرانه پنج اجرا در طی سه روز در این جشنواره داشت که استقبال بی‌نظیری از این نمایش شد.

حضور موفق این نمایش از تئاتر مشهد در یک جشنواره معتبر بین‌المللی که منجر به کسب جوایز جشنواره شد افتخار دیگری برای اهالی تئاتر شهر مشهد و استان به وجود آورد.

این نمایش در طراحی صحنه، کارگردانی و همچنین گروه بازیگری در جشنواره بین‌المللی تئاتر انگلستان توانست حائز جوایزی شود.

در این جشنواره بیش از 200 برنامه کارگاه آموزشی شامل کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و طراحی صحنه برگزار شد و  همچنین آثار اجرا شده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

اجراي نمايش «انگشت به دهان» در مشهد

«انگشت به دهان» در شمايل

http://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=c70154c5e4&view=att&th=1385bc08599bf7ed&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9hO2GQw1_hG0t6nGXIaBG1&sadet=1341645991787&sads=aNhvyS-PX4ptz-RE18e9ADeuzE0  تئاتر «انگشت به دهان» به نويسندگي و كارگرداني فرشته قاسم‌زاده  از يكشنبه 18 تيرماه  تا 31 مردادماه سال جاري -ساعت 20:30- در سالن بلك‌باكس تئاتر شمايل به روي صحنه مي‌رود.

در اين تئاتر كه كاري از گروه تئاتر دايره است، مريم عباسي، كوريا حيدري، رويا غلامي، سيما پهلوان و كاظم يزدي بازي مي‌كنند و حسن خرسند به‌عنوان آهنگساز، جلال صابري به عنوان طراح پوستر و بروشور، شهاب افتخاري به‌عنوان طراح صحنه، مصطفي جاه‌طلب به‌عنوان طراح نور و مدير فني، رويا غلامي به‌عنوان مدير صحنه، مصطفي محمد‌زاده به‌عنوان منشي‌صحنه، محمد واحدي به‌عنوان عكاس، الهام رئيسيان به‌عنوان مسئول روابط عمومي، فرانك رئوفي به‌عنوان طراح گريم، زهرا قاسم‌زاده به‌عنوان طراح لباس و محمود كريمي به عنوان سرپرست گروه فعاليت مي‌كنند.

اين نمايش داستاني زني است كه به خاطر مشكلات زندگي، درگير فضايذهني است.

نگاه داوود كيانيان، هنرمند مشهدي تئاتر كشور
 پيرامون جشنواره‌ و تئاتر شهرستان:

استعداد‌های خلاق تئاتر شهرستان

قرباني عدم توجه و برنامه‌ريزی

ادامه نوشته

تئاتر مشهد در جشنواره تئاتر ماه

دورخيز 3 نمايش از خراسان رضوي در جشنواره ماه

مشهد، يكي از ميزبان‌هاي رقابت‌های منطقه‌ای نهمين جشنواره تئاتر ماه شد. اين شهر به همراه شهرهای شیراز، اصفهان، كرج و سنندج میزبان برگزاری رقابت‌های منطقه‌ای جشنواره نهم هستند.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه با بيان اين مطلب افزود: متون ارسالی هر استان پس از انتخاب زیر نظر كارشناسان مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مرحله تولید خواهند رسید كه پس از تولید به تشخیص كارشناسان مربوطه دو نمایش در بخش بزرگسال، دو نمایش در بخش خیابانی و یك نمایش در بخش كودك و نوجوان برای همایش منطقه‌ای كه در 5 منطقه كشور برگزار خواهد شد، انتخاب می‌شوند.

علي قرباني با اشاره به تقسیم‌بندی مناطق جشنواره نهم اظهار داشت: این تقسیم‌بندی بر پایه دو پارامتر «توانمندی» و «عملكرد استان‌ها» در هر نمایش و مسافت میان آن‌ها انجام شده است كه بر این اساس منطقه1: شیراز، بوشهر، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان؛ منطقه 2: اصفهان، مركزی، گیلان، چهارمحال و بختیاری، یزد و سمنان؛ منطقه 3: قم، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و زنجان؛ منطقه، منطقه 4: مشهد، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و منطقه 5: لرستان، كرمانشاه، قزوین، كردستان، همدان و ایلام را در بر می‌گیرند.

مدیر مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری ادامه داد: همایش‌های منطقه ای در منطقه 1: 15 تا 18 شهریور در شهر شیراز، منطقه 2: 20 تا 23 شهریور در شهر اصفهان، منطقه 3: 25 تا 28 شهریور در شهر كرج، منطقه 4: 30 شهریور تا 2 مهر در شهر مشهد و منطقه 5: 4 تا 7 مهر در شهر سنندج برگزار می شود.

قربانی در پایان خاطرنشان كرد: كارشناسان پس از بازبینی آثار، از هر منطقه حداكثر سه نمایش بزرگسال، سه نمایش خیابانی و یك نمایش كودك و نوجوان را به جشنواره سراسری تئاتر ماه معرفی می كنند.

در اين دوره از جشنواره، از مشهد نمايشنامه‌هاي «كوچ شبانه» به نويسندگي جواد اشكذري، «مرثيه باد» به نويسندگي مهدي نصيري، «محراب لوريك» (صد سال تنهايي) به نويسندگي كيوان صباغ كه از سوي معاونت فرهنگي هنري حوزه هنري خراسان رضوي به دبيرخانه جشنوارهارسال شده بود، در مرحله بازخواني نهمين جشنواره تئانر ماه پذيرفته شدند.

یادآور می‌شود نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه 21 تا 30 مهر ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

گزارش تصويري از نمايش «گلاريس» به كارگرداني حميد جندقي


«گلاريس» به روايت تصوير

http://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=c70154c5e4&view=att&th=1384c60a437ee380&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9hO2GQw1_hG0t6nGXIaBG1&sadet=1341558144700&sads=7tK8w28FrScmiertORhES31O-Fw

ادامه نوشته

حضور گسترده هنرمندان مشهدي در نهمين جشنواره ملي تئاتر رضوی

حضور گسترده هنرمندان مشهدي در جشنواره تئاتر رضوی ا

ادامه نوشته

نماينده مشهد در جشنواره تئاتر عروسكي


نمايشي از مشهد در جشنواره تئاتر عروسكي

اولین جشنواره تئاتر عروسکی استان خراسان جنوبی در قالب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک- با اجرای 9 نمایش از دوشنبه 12 تیرماه آغاز ‌شد و نمایش «گوزن طلایی» به کارگردانی رضا حسینی از مشهد در اولین روز این جشنواره در سالن فرزانه روی صحنه رفت.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران
مبارک، ‌از 10 تا 15 تیرماه در تهران و سه استان کشور با دبیری اردشیر صالح پور برگزار می‌شود.

اجراي مجدد «گلاريس» در مشهد


«گلاريس» در «اشراق»

http://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=c70154c5e4&view=att&th=1384c0219c3ba245&attid=0.6&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9hO2GQw1_hG0t6nGXIaBG1&sadet=1341305750322&sads=yM7fJfCXDgMTmRligbwxNDPP0kI&sadssc=1

ادامه نوشته

تقديم نمايش «خون‌رقصه» به همسر شهيد سورچي


با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی كشور

«خون‌رقصه» به همسر شهيد مهدي سورچي تقديم شد

اجراي نمايش خون رقصه

ادامه نوشته

اجراي نمايش«اتللو به روایت بخشی» در مشهد


«اتللو به روایت بخشی» از فردا در مشهد

http://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=c70154c5e4&view=att&th=1383c16559aa77cc&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9hO2GQw1_hG0t6nGXIaBG1&sadet=1341043601724&sads=71E3MWbFGEmotmKbDvA-0zwJcUo

ادامه نوشته

نگاهي به «تئاتر شهر» مشهد



به‌شدت ضروري است اما...

نگاهي منتقدانه به «تئاتر شهر» مشهد
«تئاتر» و «شهر»؛ دو واژه‌اي كه هريك داراي مفاهيم ويژه‌ خاص خود هستند اما وقتي با هم تركيب مي‌شوند، مفاهيم ديگري به خود مي‌گيرند. «تئاتر شهر» يا «شهر تئاتر» واژه‌هاي تركيبي پر از رمز و رازي مي‌شوند كه هم مي‌توان از كنار آن گذشت و هم مي‌توان از كنار آن نگذشت و به تحليلي دقيق‌تر رسيد. هرچند «شهر تئاتر» و «تئاتر شهر» داراي تعريف خاص خود هستند اما رابطه مستقيمي با هم دارند و حتي مي‌توانند مكمل هم باشند. به‌نوعي اگر شهري تئاتر نداشته باشد، به تئاتر شهري هم نيازي نخواهد داشت و اگر تئاتر شهري جوابگوي تمام اتفاقات تئاتري نباشد، به اعتلا نخواهد رسيد.
بنابراين رابطه مثلثي ميان «علت»، «عامل» و «معلول» نقش موثري در اين رابطه دارد. اگر علت اجراي نمايشي به‌وجود نيايد و نمايشي باري‌ به هر جهت توليد شود، تئاتر آن شهر به بيراهه مي‌رود. بنابراين عوامل موثر نياز كه شامل نيازهاي فكري و فرهنگي مردم است، مي‌تواند علت خوبي براي توليد نمايش‌هاي مختلف براساس همان نيازها باشد و وقتي توليد براساس آنچه بايد باشد شكل مي‌گيرد، عامل، برنامه‌ريزي و بسترسازي مي‌كند تا آن توليدات را به بهترين شكل به اجرا بگذارد. ولي امكان دارد در ارتباطي كه علت و عامل دارند، معلول شكل منسجمي نگيردو مردم ارتباط خوبي با تئاترها پيدا نكنند و درنتيجه استقبالي صورت نگيرد. آنچه رابطه سه‌ضلع مثلث -به‌خصوص ارتباط علت و معلولي- را برقرار مي‌كند اين است كه براساس نيازهاي مردم تئاتر توليد كنيم و براساس شيوه‌هاي اجرايي، امكان هنرنمايي هنرمندان عرصه تئاتر را به‌وجود بياوريم. اما در اينجا «عامل» مي‌تواند تئاترها را در مكاني به توليد و اجرا بگذارد كه نامش تئاتر شهر باشد. تئاتر شهري كه برآمده از تمام قواي تئاتري شهر است.

ادامه نوشته

درباره نمايش «آناناس»

چند خط و چند عكس از اجراي نمايشنامه «آناناس»

نمايشنامه «آناناس» را در سال 86 نوشتم كه يك سال بعد در مجموعه نمايشنامه‌اي با عنوان «آه و ماه» چاپ شد. اين نمايشنامه مورد استقبال گروه‌هاي نمايشي متعدد در سراسر كشور قرار گرفت. اما اخيرا اين نمايشنامه، در نخستین جشنواره تئاتر میثاق شهرستان کاشمر و اجراهاي عمومي در تماشاخانه سرو به كارگرداني سعيد مغاني‌نژاد و نيز در نخستين جشنواره تئاتر دانشجويي خراسان جنوبي به  کارگردانی عارف عشقی موحد به روي صحنه رفت و توانست در همه بخش‌هاي مختلف رتبه‌هاي برتر اين جشنواره‌ها را نيز كسب نماييد. ضمن تبريك به اين عزيزان و آرزوي موفقيت-طبق پيغام‌هاي خصوصي مخاطبان «مشهد تئاتر»- عكس‌هايي از نمايش موفق «آناناس» به كارگرداني عارف عشقی موحد را در معرض ديد شما عزيزان قرار مي‌دهم.

ادامه نوشته

فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی منتشر شد

انتشار فراخوان  جشنواره تئاتر خراسان رضوی امسال

http://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=c70154c5e4&view=att&th=13827b3cb4116df2&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9hO2GQw1_hG0t6nGXIaBG1&sadet=1340712724148&sads=Ir7tSmfmYidAQOizGL7ZjPTuaJo

ادامه نوشته

گفتگو با رئيس انجمن عكاسان خانه تئاتر كشور

زنده‌بودن تئاتر در عكس‌ها جاري مي‌شود

در گستره عكاسي تئاتر همراه با مسعود پاكدل،

                                                    رئيس انجمن عكاسان خانه تئاتركشور

ادامه نوشته

نقدي به طرح اجراي عمومي تئاتر مشهد


فرش قرمز زير پاي مردم

نگاه منتقدانه به آنچه كه در طرح اجراي تئاتر براي مردم در مشهد اتفاق افتاد

ادامه نوشته

اجراي نمايش پدرانه در انگلستان

«پدرانه» در انگلستان

نمایش «پدرانه» به نويسندگي آرش عباسي و کارگردانی امیر بشیری، در جشنواره بین‌المللی تئاتر انگلستان -در اوایل ماه جاری- اجرا خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در اين رابطه گفت: این جشنواره بیش از 200 برنامه‌ی کارگاه آموزشی شامل: کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و طراحی‌صحنه برگزار خواهد شد و  همچنین آثار اجرا شده مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

سيد جواد رفائی انتخاب نمایش پدرانه را طی چند مرحله داوری عنوان کرد و ادامه داد: این نمایش از بین حدود 100 اثر از سراسر جهان برای شرکت در این جشنواره انتخاب شده است.

وي نمایش «پدرانه» را دارای داستان اجتماعی با موضوع مذهبی عنوان کرد و افزود: این نمایش قصه جوانی است که برای رسیدن به شرایط مطلوب  در زندگیش تصمیماتی می‌گیرد  که منجر به بروز کشمکش‌هایی در خانواده‌اش می‌گردد.

گفتني است؛ در اين نمايش، سجاد انتظاری، مجید بخششیان، امیر بشیری، محبوبه سلطانی و ندا اسدی بازی مي‌كنند.

گفتگو با يك مترجم درباره ترجمه كتب تئاتر

معين محب‌عليان، مترجم-كارگردان و بازيگر تئاتر:

مترجم بايد آشنايي در خلق فضاهاي دراماتيك داشته ‌باشد

گفتگو ي ارسالي حامد خوانساري به «مشهد تئاتر»

هنر تئاتر به عنوان يكي از شاخص‌هاي مهم فرهنگي هر كشور نقش بسزايي را در ارتقاء فرهنگ جامعه ايفا مي‌كند. اين هنر به عقيده تعدادي از صاحب نظران به عنوان شاخه‌اي از هنرهاي نمايشي در كشور ما پيشينه كهني دارد كه براي نمونه مي‌توان از شبيه‌خواني و نقالي، پرده‌خواني و غيره نام برد. اما تئاتر را به معناي كلي آن مي‌توان يك هنر وارداتي دانست و در واقع اولين تئاتر‌ها در ايران با مضمون اجتماعي، برگرفته شده از متون درام‌نويسان اروپايي و آمريكايي بوده است و تا به امروز با توجه به پيشرفت هنر نمايشنامه‌نويسي در ايران، متون خارجي هنوز هم به عنوان نمايشنامه‌هاي شاخص و مرجع در تئاتر نوين ايران به شمار مي‌آيند. اين مساله بر اهميت ترجمه نمايشنامه در ايران مي‌افزايد. در دوره‌هاي مختلف تئاتر ايران، ما شاهد ظهور مترجم‌هاي بزرگي در اين عرصه بوده‌ايم كه اساتيدي همچون محمود اعتماد‌زاده (به آذين) يا داريوش آشوري از آن جمله مي‌باشند. همين مسئله ما را بر آن كرد تا با يكي از مترجمان جوان مشهدي كه سال‌ها در عرصه ترجمه نمايشنامه و تئاتر فعاليت مي‌كند به بحث و گپ و گفت بنشينيم.

ادامه نوشته