در مشهد شاهد برخورد سطحي با مقوله نمايشنامهخواني هستيم
يك نويسنده و کارگردان تئاتر:
در مشهد شاهد برخورد سطحي
با مقوله نمايشنامهخواني هستيم

نويسنده و کارگردان تئاتر گفت: امروز در مشهد شاهد برخورد سطحي با مقوله نمايشنامهخواني هستيم و اين يک هشدار براي تئاتر مشهد است.
حامد سليمانزاده در گفتگو با ايسنا ضمن ابراز نگراني از ذهنيت اشتباه به وجود آمده در مورد شيوه نمايشنامهخواني اظهاركرد: انتخاب يک متن نمايشي مناسب براي نمايشنامهخواني بسيار مهم است.
وي در ادامه بيان كرد: امروز ميبينيم يک جوان علاقمند به تئاتر بدون بررسي و تحقيق از لحاظ تکنيک خوانشي بودن متن، يک نمايشنامه را انتخاب و صرفا براي حضور در جشنواره آنرا خوانش ميکند.
سليمانزاده با انتقاد از ديدگاه تک بعدي و تک ساحتي هنرمندان جوان به بحث نمايشنامهخواني گفت: ما با اين کار يکي از ابعاد اصلي هنر نمايشنامهخواني که همان بهرهگيري از قوه بصري است را نقض کردهايم.
وي از برگزاري نهمين جشنواره نمايشنامهخواني مشهد انتقاد کرد و گفت: جشنواره نمايشنامه خواني مشهد با توجه به 9 دوره برگزاري هيچ پيشرفت تکنيکي نداشته است و امسال ما شاهد حضور کارهايي بوديم که به لحاظ کيفيت اجرايي سطح پاييني داشتند.
نويسنده و کارگردان نمايش "هملت و ديگران" تاكيد كرد: اين نوع از جشنوارهها تفکر سرکوب شده قشر جوان را به سمت متن خواني و عنايت بيش از حد به آن سوق ميدهد و ما را از همراهـي با جريانهاي نوين تئاتري باز ميدارد.
وي افزود: جوانان علاقهمند به دليل سهل الوصول بودن شرکت در چنين جشنوارهاي و احساس جايزه گرفتن و ديده شدن، از مفهوم اعجاز برانگيز تئاتر غافل شده و از ريشه به شيوهاي ديگر تربيت ميشوند که اين خود از ديگر معضلات برخورد نامناسب با مقوله نمايشنامه خواني است.
اين هنرمند مشهدي در ادامه خاطرنشان کرد: در جهان ادبيات نمايشي نمايشنامههايي وجود دارد با عنوان "کلازت" که اين نوع متون نمايشي صرفا براي خواندن نوشته شده است ولي باقي نمايشنامهها براي اجرا نوشته شدهاند که اجرا آنها هم شاخصههاي مختص به خود را دارد.
سليمانزاده با اشاره به اينکه هر ساله چهرههاي جوان و مستعد در زمينههاي بازيگري، نويسندگي و کارگرداني توسط اين جشنواره معرفي ميشوند، اين مولفه را يکي از شاخصههاي مطلوب برگزاري چنين جشنوارههايي برشمرد و گفت: با توجه به اينکه آموزشگاه نمايش شمايل برگزاري جشنواره امسال را بر عهده داشت، شاهد برنامهريزي مناسب و تکريم هنرمندان بوديم که اين نشان دهنده توانمند بودن بخش خصوصي در زمينه برگزاري جشنوارههاي هنري است.
وي در ادامه عدم پذيرش نمايشهايي مثل "بطري بازي" نوشته سهند خيرآبادي و "مدرسه همسران" نوشته "مولير"و ترجمه «معين محبعليان» را مغاير با سياستهاي مطرح شده از سوي جشنواره دانست و گفت: حمايت از نويسندگان و مترجمان بومي يکي از زيباترين اهداف جشنواره امسال بود که متاسفانه به طور کامل اجرايي نشد.
سليمان زاده ابرازكرد: نسل جوان و آکادميک تئاتر مشهد نسل بسيار جدي هستند و نميتوان آنها را به راحتي حذف کرد، بي توجهي به اين قشر عاقبتي جز کوچ اجباري آنان ندارد و اين امر ضرر بزرگي براي تئاتر اين شهر است.
شايان ذکر است نمايش "هملت و من" دومين جلد از شش جلدي است که با محوريت "هملت" توسط حامد سليمانزاده نگارش و کارگرداني شده و 8 تا 13 شهريور سال جاري در سالن فردوسي جهاد دانشگاهي مشهد به روي صحنه رفت.
مشهدتئاتر