کسي در پي رفع مشکلات جشنواره نمايشنامهخواني مشهد نيست
کسي در پي رفع مشکلات جشنواره نمايشنامهخواني مشهد نيست
سهند خيرآبادي با اشاره به برگزاري نهمين جشنواره نمايشنامهخواني مشهد ضمن انتقاد از نحوه انتخاب متون توسط هيات بازبيني از افت شديد نهمين جشنواره نمايشنامه خواني مشهد نسبت به دورههاي قبل خبرداد و تصريح كرد: وجود متون هنرمندان جوان مشهدي در اين جشنواره امري مفيد بود. اين متون طبق سياست جشنواره هميشه حضور دارند ولي متاسفانه به دليل تجربي کار کردن نويسندگان آنها و عدم آشنايي کامل با مقوله نمايشنامه نويسي، ما شاهد حضور متون ضعيفي بوديم که در اين ميدان به رقابت پرداختند كه اين امر به ضعيف شدن نمايشنامه نويسي در مشهد دامن ميزند.
برگزيده پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران در بخش نمايشنامه نويسي اولين دوره جشنواره نمايشنامه خواني مشهد را با کيفيتترين دوره آن دانست و گفت: عموما در دورههاي مختلف برگزاري اين جشنواره حضور داشتم و متاسفانه هر سال شاهد افت کيفي سطح جشنواره بودهام. جشنواره نمايشنامهخواني مشهد هر سال دچار افت کيفي ميشود و کسي در پي رفع مشکلات آن نيست.
وي در ادامه به متوني که در تئاتر جهان به آنها "کلازت" گفته ميشود اشاره کرد و گفت: اين متون صرفا براي خوانش است و نمونه بارز آن نمايشنامه غيب گو اثر "پيتر هانکه" است ولي متاسفانه اينگونه متون خيلي کم در اين جشنواره ديده ميشود و اين جاي سوال دارد. به طور مثال در جشنواره امسال نمايشنامههايي از "سام شپارد" و "ماتئي ويسنيک" وجود داشت که از لحاظ تکنيکي کارهاي مناسبي براي خوانش نبوده و بيشتر براي اجراي صحنهاي مناسب هستند.
دانشجوي کارشناسي ارشد ادبيات نمايشي دانشگاه هنر تهران با اشاره به اينکه نمايشنامه، صدا و ميميک مهمترين عوامل يک نمايشنامهخواني هستند و موسيقي هم در کنار آن به قدرت برقراري ارتباط با مخاطب کمک ميکند، افزود: نمايشنامهخواني رسانهاي بصري است و تمام ارکان موجود در آن که در ديد مخاطب هستند شامل لباس،اشيا و ...، همگي بخش جدايي ناپذير فضاي پيام رساني و ارتباط مفهومي هستند که اين هم متاسفانه در چنين جشنوارهاي تقريبا ناديده گرفته شد.
خيرآبادي با انتقاد از شيوه برگزاري جلسات نقد و بررسي در جشنواره گفت: وقتي نقد آثار به طور کامل در بولتن جشنواره چاپ ميشود، ديگر نيازي به برگزاري جلسات نقد و بررسي نيست و اين ارزش نقد را پايين مي آورد.
برنده جايزه ويژه استاد اکبر رادي در خصوص حذف نمايشنامهاش به نام "بطري بازي" که توسط محمد حسن نيازي کارگرداني و آماده اجرا در جشنواره نمايشنامهخواني شده بود، گفت: اين اثر که مورد اقبال شوراي فني جشنواره نيز قرار داشت حتي در تقويم جشنواره نيز قرار گرفت ولي ناگهان توسط شوراي نظارت با وجود اصلاح متن و تلاشهاي فراوان در لحظات پاياني و به دلايل غيرعلمي کنار گذاشته شد.
وي گفت: با توجه به همه مشکلات مطرح شده، امسال شاهد برگزاري جشنواره توسط يک آموزشگاه خصوصي(آموزشگاه نمايش شمايل) بوديم و اين قطعا حرکتي رو به جلو خواهد بود. من اميدوارم در اين زمينه، مسوولان حامي افرادي چون حجت طباطبايي در برگزاري جشنواره هاي هنري باشند.
مشهدتئاتر