تكليف نگارخانه ميرك  و تالار هنر چه مي‌شود؟

كانون هنرمندان خراسان رضوي كه مركز فعاليت‌هاي هنري و صنفي هنرمندان از سراسراستان است اين روزها بخاطر اسباب‌كشي داراي حال و هواي خاصي شده است. اين مركز كه درچند زمينه فعاليت مي‌كند، بعد از چند سالي كه ازشروع كارش در مجتمع صاحب‌‌الزمان(عج)گذشته بود در حال نقل مكان به مجتمع فرهنگي هنري امام رضا(ع) واقع در پارك ملت است.

اين اقدام از سوي مديران اول فرهنگ و هنر خراسان و در راستاي ساماندهي و گردهمايي اصحاب هنر و فرهنگ در يك مكان صورت مي‌گيرد. به عبارت ديگر قرار است تمام فعاليت‌هاي اصحاب هنر در مجتمع امام رضا(ع) متمركز شود و فعاليت‌هاي فرهنگي و مذهبي استان- از جمله دبيرخانه دائمي جشنواره امام رضا(ع) و نيز دبيرخانه مساجد-  به‌تمامي در ساختمان صاحب الزمان (عج) انجام گيرد.

بايد ديد مجتمع فرهنگي هنري امام رضا(ع) كه مركز دفترتمام انجمن‌‌ها‌ست، با نزديك شدن اين كانون به عنوان خانه صنفي هنرمندان به آنها، مي‌تواند تاثيرات شگرفي بر روند جريان پرشور و شوق هنر خراسان بگذارد و مديران ارشد هنر مشهد و خراسان چه برنامه‌اي در اين رابطه خواهند داشت؟

 اين جابجايي - يا بهتر بگوييم اين حركت- از آنجا كه تمام هنرمندان را گردهم مي‌آورد و باعث تعامل آنها و نيز سبب تمركز تمام فعاليت‌هاي دفتر انجمن‌ها مي‌گردد و تا حدي هم از بوروكراسي اداري مي‌كاهد، حركت شايسته‌اي است اما در اين جا يك سوال مطرح مي شود وآن اينكه: آيا مجتمع فرهنگي هنري امام رضا(ع) كه شايد مجهزترين و بزرگترين مجتمع هنري خراسان است، بايد فقط به عنوان يك مركز سياستگزاري و مديريت انجمن‌ها و كانون هنرمندان درآيد؟از اين گذشته تمام انجمن‌ها داراي يك هيئت مديره اند و روساي اين هيئت مديره‌ها، هيئت مديره كانون هنرمندان را تشكيل مي‌دهد. بنابراين اغلب آنها در هفته جلسات خود را برگزار مي‌كنند كه در نتيجه كلي جلسه برگزار مي‌شود و احتمالا كلي هم  طرح و برنامه تصويب مي‌شود. حال  سوال  اين است كه سهم اجراي هنر از اين همه طرح و نظر چيست؟ و چرا اغلب طرح‌ها ‌كه برخي از آنهاخوب و مفيدهم هستند، جامه عمل نمي‌پوشند؟ آيا درجواب همه اين پرسش ها تنها همان مشكلات كليشه‌اي (مادي وريالي) هميشگي مطرح است؟ آيا اين مجتمع فقط جايي براي ‌فعاليت‌هاي مديريتي و سياستگذاري‌هاي هنري است؟ چرا ما نتوانسته‌ايم با يك برنامه‌ريزي صحيح از فضاهاي هنري بهره كافي ببريم؟اين درست كه يك مجتمع هنري مكاني براي اين‌گونه فعاليت‌هاست اما آيانبايد بيشتر از كارهاي دفتري در آنجا فعاليت‌هاي هنري انجام گيرد؟

به هرحال نقل مكان كانون هنرمندان به مجتمع امام رضا (ع) بهانه‌اي شدتا به اين موضوع بپردازيم كه:خداي نخواسته اين جابجايي سبب نگردد باز هم با دست‌هاي خالي به سمت سياست‌گزاري‌ها و فعاليت‌هاي اداري هنر برويم و ازاصل فعاليت‌هاي هنري دورتر شويم.آنچه هنر را «هنر» جلوه مي‌دهد، توليد و اجراي آثار هنري است و كانون هنرمندان با انتقالش نبايد از اجراي برنامه‌هاي هنري دور شود. آنچه براي ما مشخص است اين‌كه فعاليت‌هاي اداري كانون كه در طبقه اول مجتمع صاحب الزمان (عج) متمركزبوده،دارد منتقل مي‌شود اما نگارخانه ميرك و تالار هنرمندان كه در طبقه‌هاي همكف و زيرين مجتمع واقع بوده‌ و اكنون هم هستند، منتقل نمي‌شوند. آيا سرپرستي و نظارت بر اين دو مركز مانند سال‌هاي گذشته برعهده كانون هنرمندان خواهد بود‌‌ يا با رفتن كانون هنرمندان اداره اين دو مركز هنري هم به بخش ديگري سپرده مي‌شود؟

 نگارخانه ميرك كه از نمايشگاه‌هاي باسابقه و فعال مشهد به شمارمي‌رود و سال‌هاست با توجه به فعاليت‌ گسترده اش به عنوان يك مركز مهم هنرهاي تجسمي مطرح است، بالطبع بايد كماكان توسط خود صنف هنرمندان اداره شود.درعين حال بايد توجه داشت اين دوري راه در اداره و نظارت كانون بر اين نگارخانه پرطرفدار لطمه‌اي وارد نكند . هم‌چنين تالار هنر كه بعد از آغاز به كارش در چند سال اخير به تنهايي توانسته بار كمبود يك ‌آمفي تئاتر با ويژگي‌هاي خاص خود را  در مركز شهر بردوش بكشد احتمالا با اين جابجايي به سالن اجتماعات بخش‌هاي فرهنگي ديگر تبديل مي‌شود؟ اين درحالي است كه تالار براي هنرمندان تئاتر مشهد از اهميت بالايي برخوردار است و چه در زماني كه از آن به عنوان يك كلاس تمرين استفاده مي‌شد يا حالا كه آثار خود را در آن‌جا  اجرا مي‌كنند،هنرمندان خاطرات بسياري ازآن دارند و به هيچ وجه حاضر نيستند آن را از دست بدهند.

اميدواريم كانون هنرمندان عليرغم اين تغيير مكان ماهيت فكري و اجرايي خود را از دست ندهد و به يك دفتر اداري تبديل نشود تا علاوه بر سياستگزاري و  برنامه ريزي، با در اختيار داشتن  مراكزي مانند نگارخانه ميرك و تالار هنر بتواند از آثار هنري هنرمندان مشهدي بطورهمه‌جانبه حمايت كند.